Potrebujete pomôcť s kampaňou? Tieto nástroje jej dodajú kvalitu, sú online a zadarmo
Potrebujete pomôcť s kampaňou? Tieto nástroje jej dodajú kvalitu, sú online a zadarmo
6. okt 2022
NávodyNech už pôsobíte v akejkoľvek oblasti, na internete nájdete široké portfólio nástrojov, ktoré vám dokážu vašu prácu uľahčiť. Niektoré slúžia na prácu s textom, ďalšie vám pomôžu editovať obrázky a videá, či plánovať komunikáciu na sociálnych sieťach. Pozrite si prehľad nástrojov, ktoré môžete využiť na skvalitnenie vašej crowdfundingovej kampane.
Máte super projekt a chcete naň vyzbierať peniaze cez crowdfunding. Preto začnete pripravovať kampaň, ktorou chcete osloviť čo najviac ľudí. Tu začnete prichádzať na to, že mať dobrý nápad nestačí. Prezentácia vášho zámeru by mala mať aj istú kvalitatívnu úroveň – asi by ste tiež nepodporili projekt, ktorý by vám odprezentovali cez zlé video, nekvalitné fotky, či text plný gramatických chýb.
Aby ste takýmto nedokonalostiam vo vašej kampani predišli, môžete využiť služby profesionálov. Ak však máte obmedzený rozpočet, choďte na to svojpomocne. Dnes existujú desiatky online nástrojov, ktoré sú zadarmo a pomôžu vám pripraviť kvalitný obsah.
Aby ste takýmto nedokonalostiam vo vašej kampani predišli, môžete využiť služby profesionálov. Ak však máte obmedzený rozpočet, choďte na to svojpomocne. Dnes existujú desiatky online nástrojov, ktoré sú zadarmo a pomôžu vám pripraviť kvalitný obsah.
Kvalitné obrázky vďaka online editorom
Keď potenciálny podporovateľ príde na stránku kampane, musí ho na prvý pohľad zaujať a zapáčiť sa mu. Najjednoduchší a najefektívnejší spôsob, ako to docieliť, je dať si záležať na vizuálnych materiáloch. Kvalitné fotky dnes zvládnete urobiť aj lepším telefónom, prípadne môžete využiť voľne dostupné databázy ako Unsplash, Pexels, Pixabay a ďalšie. Úpravy môžete prevádzať v rôznych online editoroch.
Canva
Jednou z možností je bezplatná platforma Canva, ktorá je určená na tvorbu grafiky. Užívatelia môžu pracovať s databázou fotografií a ľahko modifikovateľných predlôh. Rovnako však majú možnosť nahrať si vlastné fotografie a editovať ich podľa vlastných predstáv. Keďže Canva je nástroj určený v prvom rade pre amatérov, nečakajte od nej funkcie, ktoré ponúka napríklad Photoshop.
Pixlr
Na podobnom princípe ako Canva, no bez nutnosti prihlásenia, funguje editor fotografií Pixlr. Hneď na úvodnej stránke si môžete vybrať z navrhovaných šablón alebo nahrať fotku z vášho počítača a začať ju upravovať. Editor ponúka možnosť pridať na fotku animáciu, text, filtre a máte tu aj možnosť retušovať. Podobne ako Canva, aj Pixlr ponúka niektoré možnosti používateľom zadarmo a ďalšie sú dostupné pre tých, ktorí si zaplatia Premium verziu.
Videá ako od profíka
Pätica autorov, ktorá na StartLabe viedla úspešné crowdfundingové kampane, sa zhodla na tom, že video má oveľa väčšiu výpovednú hodnotu, než text. Rovnako potvrdili, že tento formát vás vôbec nemusí stáť veľa a jeho tvorba je relatívne jednoduchá. Podobne ako pri fotkách, aj video dnes dokážete natočiť svojpomocne s lepším telefónom a klopovým mikrofónom. Na jeho ďalšiu editáciu môžete využiť už spomenutú aplikáciu Canva či ďalšie nástroje.
Clipchamp
Na využívanie platformy Clipchamp potrebujete mať aktuálnu verziu prehliadača Google Chrome alebo Microsoft Edge. Následne môžete začať tvoriť. Vaše video dokážete v programe zostrihať, rozdeliť či spojiť viac klipov do jedného dlhšieho videa, môžete ho preklápať aj otáčať podľa vlastných preferencií. Rovnako doň môžete vložiť hudbu. Editor zadarmo poskytuje množstvo filtrov, efektov, ale aj vizuálnych materiálov, s ktorými môžete pracovať. Za najväčší benefit považujeme, že na vytvorenej grafike nezanecháva vodoznaky.
Movie Maker online
Jednou z prvých výhod tohto editora je, že nevyžaduje registráciu. Súbory, s ktorými chcete pracovať, môžete pridať priamo z vášho počítača, no môžete si prezrieť aj ponúkanú databázu, v ktorej vyhľadávate obrázky podľa kľúčových slov. Ďalej sa dokážete vyhrať s hudbou, farbami, textom a ďalšími efektmi, ktoré má vaše video obsahovať. Na stiahnutie pripraveného videa máte 1 hodinu.
Bezchybná gramatika a štylistika aj bez odborníka
Predtým, než nám kampaň odošlete na schválenie, skontrolujte, či sa v nej nenachádzajú preklepy alebo pravopisné či štylistické chyby. Text s chybami znižuje vašu dôveryhodnosť a spochybňuje profesionalitu.
Online korektor
Ak nechcete využiť služby odborníka, ktorý by váš text zbavil chýb, jednou z alternatív je online korektor. Ide o šikovný nástroj, ktorý opravuje najfrekventovanejšie chyby v slovenskom jazyku – od chýbajúcich čiarok cez diakritiku až po tvar slov. Stačí, ak do vyčleneného priestoru zadáte text, ktorý chcete skontrolovať. Korektor vám vyznačí nesprávne časti textu a návrhy jednotlivých zmien aj zdôvodní.
Online Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra (JULS)
Ak si nie ste istí tvarom konkrétneho slova, hľadáte synonymá alebo neviete, ako správne napísať množné číslo, môžete navštíviť stránku Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra. Ide o pracovisko Slovenskej akadémie vied, ktoré sa zaoberá výskumom spisovných aj nespisovných útvarov slovenského jazyka. Web vám poslúži najmä v prípade, ak v textoch potrebujete doladiť posledné detaily.
Vymeňte statické obrázky za pútavé GIF-ká
Dobrý spôsob ako ozvláštniť nielen web svojej kampane, ale aj jej propagáciu, je zapojiť do nej jednoduché pohyblivé animácie, ilustrácie alebo GIF-ká.
Ezgif.com
Na platforme Ezgif.com si dokážete jednoducho a rýchlo vytvoriť vlastné GIF-ko, či už z obrázkov alebo videa. Okrem tvorby môžete animácie aj orezať, otočiť, meniť ich veľkosť, prípadne na ne pridať rôzne efekty. Na platforme sa nepotrebujete prihlásiť ani registrovať.
GIPHY
Americká online databáza GIPHY používateľom umožňuje vyhľadávať a zdieľať krátke slučkové videá bez zvuku. Po vytvorení vlastného účtu ho môžete využiť aj na tvorbu vlastných animácií.
Plánujte komunikáciu na sociálnych sieťach
Propagácia vašej kampane na sociálnych sieťach je kľúčom k jej úspechu. Až 65 % návštev na StartLabe prichádza práve zo sociálnych sietí. Je preto pravdepodobné, že pri kampani sa im nevyhnete. S „kŕmením“ sociálnych sietí počas celého trvania vašej kampane vám môže pomôcť niekoľko šikovných online nástrojov. Český špecialista na sociálne siete Tomáš Černovský označil za užívateľsky najprívetivejšie bezplatné nástroje tieto:
Later
Platforma Later slúži na správu sociálnych médií. Funguje intuitívne a v susednom Česku patrí medzi najobľúbenejšie. Dá sa s ňou pracovať naprieč platformami, zvládne aj plánovanie instagramových príbehov či automatické zverejňovanie prvého komentára s hashtagmi.
Buffer
Aplikácia Buffer poskytuje používateľom prostriedky na plánovanie príspevkov na Twitter, Facebook, Instagram, Instagram Stories, Pinterest a LinkedIn. Služba je zadarmo pre jednotlivcov, ktorým umožňuje manažovať spolu 3 komunikačné kanály. Zároveň má jednu z najlepších mobilných aplikácií spomedzi všetkých plánovačov. Využívanie analytických nástrojov a ďalších možností je už spoplatnené.
Hootsuite
Hootsuite je ďalšia platforma na správu väčšiny sociálnych sietí. Nerozumie si jedine s TikTokom. Okrem publikovania fotiek zvládne aj plánovanie videí.
O novinkách informujte v atraktívnych newslettroch
Ak máte širšiu databázu kontaktov, ktoré chcete informovať o novinkách týkajúcich sa vašej kampane, určite nevynechajte možnosť posielať newslettre.
MailChimp
Užívateľsky príjemné prostredie nájdete v online službe MailChimp, ktorú na rozosielanie newslettrov využívame aj my na StartLabe. Okrem toho, že môžete e-maily posielať, ich tu môžete aj navrhovať. K dispozícii máte množstvo nástrojov, vďaka ktorým vytvoríte vizuálne atraktívne a informačne nasýtené e-maily. Free verzia vám umožňuje pracovať s databázou 500 kontaktov a posielať 2 500 správ mesačne.
Sendinblue
Ak pracujete s maximálne 300 e-mailovými adresami, dobrou voľbou pre vás je platforma Sendinblue. Ponúka prostredie jednoduché na používanie – telo správy tvoríte presúvaním blokov, do ktorých vpisujete text, prípadne vkladáte obrázky a ďalšie vizuálne materiály. Platforma ponúka aj vyše 40 predlôh, ktorými sa môžete inšpirovať a prispôsobiť si ich podľa vlastných predstáv. Podobne ako MailChimp, aj tento editor produkuje responzívne e-maily, ktoré sa prispôsobia rozmerom mobilných displejov.
Spoplatnené nástroje, ktoré vám môžu pomôcť s komunikáciou vašej kampane
Nonprofit Film School
Ak chcete komunikovať prostredníctvom videí, no nemáte rozpočet na ich výrobu, Nonprofit Film School (voľný preklad: nezisková filmová škola) je dobrým miestom, kde začať. Ide o online kurz, na ktorom sa dozviete všetko, čo potrebujete vedieť na výrobu kvalitného video obsahu. V rámci kurzu absolvujete 5 lekcií, na ktorých si prejdete celým procesom tvorby videa. Rovnako budete mať k dispozícii manuály a printové materiály, s ktorými môžete pracovať. Ako jednotlivec si za kurz musíte zaplatiť okolo 500 €, 5-člennú skupinu zas vyjde na 956 €.
Exposure
Exposure je moderná publikačná platforma pre vizuálnych rozprávačov. Ide o jednoduchý spôsob, ako môžete vytvoriť a zdieľať jedinečné fotografie a videá. Platforma poskytuje množstvo funkcií, s ktorými dokážete intuitívne pracovať – od vkladania textu či obsahu z iných sietí až po zdieľanie príbehov. Cena za využitie kľúčových funkcií, dizajnérskych nástrojov či používanie vlastného názvu domény sa začína na 28 €.
Tento článok vznikol v spolupráci s naším nórskym partnerom, organizáciou Norsensus Mediaforum vďaka podpore projektu ‘Crowdfunding – nástroj posilnenia finančnej nezávislosti OOS’ z programu ACF - Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.
Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy
Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň