Sto ľudí, sto chutí. Dostaňte k ľuďom obsah, ktorý ich motivuje podporiť vašu kampaň

Sto ľudí, sto chutí. Dostaňte k ľuďom obsah, ktorý ich motivuje podporiť vašu kampaň

Sto ľudí, sto chutí. Dostaňte k ľuďom obsah, ktorý ich motivuje podporiť vašu kampaň
2. aug 2022
Návody

Ak ste sa rozhodli zbierať peniaze na svoj projekt cez crowdfunding, zrejme veríte, že váš nápad je jedinečný, inovatívny a pomôže spoločnosti. Toto posolstvo potrebujete dostať aj k potenciálnym podporovateľom vašej kampane. Zistite, ako to urobiť čo najefektívnejšie.

Máte skvelý projekt a potrebujete peniaze na jeho realizáciu. Dobrá cesta, ako ich získať, je crowdfundingová kampaň. Tá trvá niekoľko týždňov a pre jej úspech je dôležité, aby ste o nej s ľuďmi komunikovali. Jeden post s prosbou o podporu či neustále opakovanie základného posolstva („Prispejte na môj projekt“) však nemusia stačiť. Využite trvanie kampane na predstavenie všetkých informácií o projekte, ktorý pripravujete. Máte tak šancu zaujať rôznych ľudí, kampaň bude obsahovo zaujímavá a vy využijete čas jej trvania naplno.

Rôzne informácie pre rôznych ľudí

Dôležitosť komunikácie rôznych informácií o projekte si ukážeme na príklade. Predstavte si, že realizujete hudobné podujatie a chcete, aby vám na to prispelo čo najviac ľudí. Každú cieľovú skupinu môžete po spustení kampane osloviť s iným kľúčovým posolstvom, o ktorom predpokladáte, že pre ňu bude najzaujímavejšie.

Časť ľudí zaujme event ako taký. Ďalších prilákajú hudobníci, ktorí na ňom vystúpia, či sprievodný program. Niektorí prispievatelia môžu mať všeobecný záujem podporiť kultúru vo vašom meste, iných zas oslovia kreatívne odmeny, aj keď nebudú mať záujem zúčastniť sa na festivale. Komunikovaním rôzneho obsahu môžete k podpore kampane motivovať všetky cieľové skupiny, a to aj napriek ich rozdielnym záujmom.

Komunikáciu nemusíte obmedziť iba na informácie týkajúce sa projektu. Hovorte s ľuďmi o odmenách, ktoré môžu získať, keď váš zámer podporia. Dajte im vedieť, že sú jedinečné a že inak, než podporou vašej kampane, sa k nim nedostanú. Ak máte sponzorov, ktorí vám s odmenami pomohli, postupne ich v komunikácii predstavujte. Zároveň ich poproste, aby vaše príspevky zdieľali aj vo svojej komunite, čím sa vám podarí zasiahnuť širšie publikum. Ľuďom tiež môžete poskytnúť viac informácií o vás ako autorovi či autorke projektu alebo o vašej organizácii. Zdieľajte s nimi novinky, zaujímavosti zo zákulisia a ukážte im, že na projekte pracujete počas celého trvania kampane. Dajte im vedieť, čo budete môcť urobiť vďaka ich podpore.

Nemiňte všetok obsah naraz

Ak bude vaša kampaň trvať tri až štyri týždne, rozvrhnite si obsah tak, aby ste v pravidelných intervaloch komunikovali niečo nové a zaujímavé. Jedno posolstvo neudrží pozornosť ľudí dlho a postupne by vaša kampaň stratila dynamiku. Preto je dôležité, aby ste mali v zásobe dostatok informácií a príspevkov, ktoré budete pravidelne pridávať na sociálne siete, posielať v mailoch alebo nimi oslovovať médiá. Pomôže vám, keď budete mať rôzny typ obsahu pripravený, alebo aspoň premyslený ešte predtým, ako kampaň spustíte.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Zaujmite na sociálnych sieťach

Je na vás, cez koľko komunikačných kanálov sa budete ľuďom prihovárať. Medzi najsilnejšie patria jednoznačne sociálne siete, najmä Facebook a Instagram. V záplave informácií, ktoré sa cez ne k ľuďom dostávajú, však môže byť náročné vyniknúť. Myslite na to pri príprave formátov, ktorými budete ľudí o svojej kampani informovať a tak im komunikovať želané posolstvá. Prinášame vám pár základných tipov.

Píšte pútavé statusy

Čo vás zaujme, keď večer scrollujete Facebook? Na pohľad nezaujímavý textový status bez vizuálneho materiálu alebo príspevok s fotkami a videami? Podobný obsah ako vás zrejme upúta aj vášho potenciálneho podporovateľa. Vžite sa preto do jeho kože a skúste urobiť všetko preto, aby ste ho zaujali.

K textovému statusu pridajte kvalitné fotky, video či grafiku. Samotný status obohaťte o emotikony – umocnia pocit, ktorý chcete v ľuďoch vyvolať (využívajte ich však s mierou). Jazyk, ktorým sa prihovárate publiku, by mal byť konzistentný a bez gramatických chýb. Odporúčame písať s diakritikou a interpunkciou.

Odhaľte stav vášho projektu na fotkách a vizualizáciách

Obrazový materiál dokáže upútať pozornosť, vyvolať emócie a v krátkom čase sprostredkovať relatívne veľké množstvo informácií. Aj preto dobre fungujú vizuály, na ktorých sú ľudia. Ak na fotke vidí autora, dostáva odpoveď na otázku, kto stojí za projektom, ktorý sa chystá podporiť. Fotografie by mali byť kvalitné, no na ich zhotovenie nepotrebujete profesionála. Prax ukazuje, že autori viacerých úspešných kampaní si vystačili s mobilom s lepším fotoaparátom.

Ak máte k dispozícii vizualizácie vášho projektu, využite ich ako obsah na komunikáciu. Urobilo tak aj Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica, ktoré nedávno úspešne ukončilo kampaň na výstavbu exteriérovej učebne v Zaježovej. Ľudia chcú vidieť, na čo prispievajú a ako bude vyzerať výsledok.

Vhodným typom statického obsahu sú aj infografiky (pozor na čitateľnosť na malých mobilných obrazovkách). Do jedného postu dokážete skoncentrovať dôležité informácie o vašom projekte. Ľudí zaujímajú štatistiky, dáta aj grafy, ktoré k projektu máte.

Zdieľajte videá

Marketéri sa zhodujú na tom, že video je najefektívnejším typom obsahu na dosahovanie marketingových cieľov. Dôvodom je, že až polovica používateľov sociálnych médií uprednostňuje videá pred iným obsahom. Prečo im nedať to, čo chcú? Najmä keď na natočenie dobrého videa nemusíte minúť veľa peňazí, času ani energie.

Príkladom dobrej praxe je bratislavské Divadlo Stoka, ktoré cez StartLab vyzbieralo skoro 10 000 € na rekonštrukciu priestorov. Autorka kampane Ľudmila Braun vysvetlila, že v deň natáčania hlavného kampaňového videa si jej tím pripravil aj 8 ďalších kratších videí, ktoré postupne zdieľal počas celého trvania kampane. Pozitívne skúsenosti s videom majú aj ďalší autori úspešných crowdfundingových kampaní. Pozrite si ich tipy, ako natočiť dobré video, na ktoré neminiete veľa peňazí.

Instagram napĺňajte príbehmi a filmovými pásmi

Zdieľanie videí je obzvlášť dôležité, ak chcete zaujať vašich sledovateľov na Instagrame. Vďaka možnostiam, ktoré ponúkajú príbehy (Stories), ich dokážete vtiahnuť do diania okolo kampane i projektu. Ide o interaktívny formát, kde sa môžete ľudí pýtať na ich názor prostredníctvom ankety, oni vám môžu klásť otázky, dokonca viete odpočítavať zostávajúce minúty do konca kampane. Využitie tejto možnosti vám môže poslúžiť ako apel na tých, ktorí vašu kampaň ešte nepodporili, no na poslednú chvíľu by tak chceli urobiť.

Filmový pás (Reels) vám ako autorovi kampane dáva 15 – 90-sekundový priestor na to, aby ste potenciálnym podporovateľom priblížili váš projekt. Keďže ide o krátke, zábavné a dynamické video, dbajte na to, aby ste nestrácali čas vysvetľovaním zbytočných detailov. Podobne ako pri príbehoch, aj tu si môžete vybrať zo širokej škály filtrov, efektov, hudobných ukážok a podobne.

Buďte kreatívni

Ak sa neviete rozhodnúť, či chcete zverejniť statický alebo dynamický obsah, môžete ísť zlatou strednou cestou. Vytvorte si jednoduché pohyblivé animácie, ilustrácie alebo GIF-ká, cez ktoré ľuďom poviete novinky o kampani či projekte. Na tvorbu takýchto formátov nájdete veľa nástrojov online. Pozor, ak sa rozhodnete formát GIF nahrávať na Facebook, výsledok si uložte vo video formáte.

Používajte #hashtagy

Nezabudnite každý post, ktorý zverejníte či už na Facebooku alebo Instagrame (predovšetkým tu), označiť hashtagmi. Nemali by byť príliš všeobecné a mali by priamo súvisieť s témou vašej kampane. Vďaka týmto označeniam sa k vášmu príspevku dostanú tí ľudia, ktorých zaujíma. To znamená, že nimi pôsobíte najmä na svoju cieľovú skupinu a nie na širokú verejnosť, pre ktorú je vaša kampaň irelevantná.

Označujte ľudí

Ak chcete zasiahnuť čo najširšie publikum, odporúčame na vašich fotkách označovať ľudí, ktorí sa na nich nachádzajú. Rovnako v príspevkoch označujte členov vášho tímu. Tak sa fotky, videá a ďalší obsah, ktorý zdieľate, rozšíria aj do ich komunity.

Ak chcete na web vašej kampane prilákať čo najviac ľudí (čo v záujme dosiahnutia cieľovej sumy určite chcete :), efektívne nastavená komunikácia vám s tým môže výrazne pomôcť. Sústreďte sa pritom na tri základné veci: pripravte si obsah, ktorý budete ľuďom pravidelne „dávkovať“, premyslite si, akou formou to urobíte a zvoľte si cestu, ktorou k nim posolstvo dostanete. Ak by ste potrebovali poradiť, neváhajte sa na nás obrátiť. Užitočné tipy, ktoré vám pomôžu pri príprave vašej kampane nájdete aj v našich návodoch.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň