Nejasný popis, zlé video alebo slabý marketing: Poučte sa z chýb neúspešných crowdfundingových kampaní
Nejasný popis, zlé video alebo slabý marketing: Poučte sa z chýb neúspešných crowdfundingových kampaní
![Nejasný popis, zlé video alebo slabý marketing: Poučte sa z chýb neúspešných crowdfundingových kampaní](/data/magazin/images/-cc8adc8-fail-cover-2.png)
9. mar 2023
InšpirácieNapriek tomu, že máte v hlave do detailov premyslený projekt, môže sa stať, že naň počas kampane nevyzbierate dostatok peňazí. Môžu za to rôzne faktory – slabá príprava kampane, neatraktívna vizuálna stránka, či nesprávne nastavená cieľová suma a iné. Tri príklady zo sveta vám môžu pomôcť, aby ste lepšie nastavili stratégiu vašej kampane.
Crowdfunding je výborný spôsob, ako môžete získať peniaze na realizáciu širokej škály projektov – či už ide o zámery z oblasti kultúry, ľudských práv, literatúry alebo životného prostredia. Mnohé kampane vďaka podpore verejnosti uspejú, teda naplnia cieľovú sumu, vďaka čomu sa môžu realizovať.
Je jasné, že cieľom crowdfundingovej kampane je vyzbieranie cieľovej sumy, no kampaň sa môže skončiť aj neúspešne. Väčšinou za tým stojí jeden zo základných nedostatkov, ktorých sa autori pri crowdfundingu dopúšťajú.
Aby ste sa im mohli vyhnúť vo svojej kampani, pripravili sme krátky prehľad neúspešných kampaní zo zahraničia aj s dôvodom, prečo to nevyšlo:
Krátke a nevýpovedné video o názve štadióna
Za zlyhaním kampane stojí niekoľko faktorov, vrátane (i)relevantnosti projektu. Riadila ho len malá skupina ľudí, ktorá chcela presadiť myšlienku, ktorá miestnym obyvateľom vôbec nedávala zmysel. Krokom vedľa bolo aj 26-sekundové kampaňové video, v ktorom sa dvaja autori v kuchárskych čiapkach prihovárali potenciálnym podporovateľom.
![](https://www.startlab.sk/data/articles/images/08bf681e65725c17b346482bf43cf8bf.jpg)
V našom Magazíne môžete nájsť niekoľko článkov, v ktorých vysvetľujeme, ako natočiť dobré video. Základom úspechu je krátke trvanie, autentickosť, vysvetlenie zámeru projektu, výzva na podporu kampane či dobrá kvalita spracovania. Autori úspešne zvládnutých kampaní sa zhodli na tom, že na produkciu dobrého videa nepotrebujete minúť ani cent a zvládnete ho bez problémov natočiť aj sami, napríklad na svoj mobil.
Vágny popis potopil vzdelávacie centrum v New Yorku
Neuviedol žiadne podrobnosti o tom, ako a prečo sa rozhodol zámer realizovať. Podobne ako v predošlom prípade, autora nezachránilo ani video, keďže potenciálnym podporovateľom neposkytlo žiadne informácie o tom, prečo je vybudovanie centra relevantné, a prečo by naň mali finančne prispieť. Tieto nedostatky spôsobili, že projekt podporilo iba 6 ľudí sumou 154 €.
![](https://www.startlab.sk/data/articles/images/e6178ddbb01ab0fc5c8ae92b85acf034.jpg)
- aký je cieľ/výstup projektu,
- čím je výnimočný, akú potrebu napĺňa, čo ho odlišuje od konkurencie alebo aký je jeho prínos pre používateľov či spoločnosť,
- kedy a kde bude realizovaný/uvedený na trh,
- aký je súčasný stav projektu a kedy bude dokončený,
- prečo potrebujete finančnú podporu od ľudí a ako ju využijete,
- kto za projektom stojí.
Interaktívna počítačová hra cielila na zlé publikum
Vývojári zverejnili na svojom blogu rozsiahly článok s názvom Our Crowdfunding “Failure” & its Lessons, v ktorom bod po bode zhrnuli, na čom ich kampaň zlyhala a čo mohli urobiť inak. Jedným z problémov bolo, že sa snažili zacieliť na príliš veľkú skupinu ľudí, miesto toho, aby sa zamerali na už existujúcich fanúšikov interaktívnych hier.
![](https://www.startlab.sk/data/articles/images/d8afeea75ec985ebcab22ca2dbb99742.jpg)
- Kto sú ľudia, pre ktorých bude môj projekt zaujímavý?
- Sú to najmä muži či ženy? Koľko majú rokov? Kde žijú?
- Čo sledujú, ktoré osobnosti ich ovplyvňujú?
- Akými kanálmi ich dokážem osloviť?
- Ktoré vlastnosti môjho projektu sú pre nich rozhodujúce?
- Akými odmenami ich môžem motivovať, aby podporili realizáciu môjho projektu?
![](https://www.startlab.sk/data/articles/images/7bda77df514c539d3147ae5f0ec0c44b.jpg)
![](https://www.startlab.sk/data/articles/images/77a57fa971a25e4cbc490a588568c0c2.jpg)
Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy
Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň