Získajte jedným mailom viac podporovateľov: Ako môže email marketing pomôcť vášmu projektu?

Získajte jedným mailom viac podporovateľov: Ako môže email marketing pomôcť vášmu projektu?

Získajte jedným mailom viac podporovateľov: Ako môže email marketing pomôcť vášmu projektu?
1. aug 2023
Inšpirácie

V mailoch sa viac sústredíme na obsah, ktorý čítame v porovnaní so sociálnymi sieťami, email marketing má aj podľa odborníkov množstvo výhod. Jedna mailingová kampaň dokáže prilákať o tretinu viac podporovateľov, než klasický príspevok na sociálnej sieti.

Človek je dnes na sociálnych sieťach vystavený informačnému aj vizuálnemu smogu, ktorý je navyše popretkávaný rôznymi formami reklamy. V snahe vyhnúť sa tomu, čo ho nezaujíma, mnohokrát odfiltruje aj pekné a zaujímavé veci, ktorých by teoreticky chcel byť súčasťou. Problém je, že cez toto sito môže prepadnúť aj vaša crowdfundingová kampaň.
Aby ste tomu predišli, odporúčame vám popri komunikácii kampane na Facebooku či Instagrame využiť aj ďalší šikovný nástroj – posielanie emailov.

Množstvo výhod

Podľa niektorých odborníkov je email marketing dokonca efektívnejší než sociálne siete a médiá dokopy. „Ide o obľúbenú formu priameho marketingu, ktorá sa pre množstvo výhod dostáva stále viac do popredia,“ hovorí digitálny marketér Martin Latka.
Analytická platforma Monster Insights uvádza, že až 99 % ľudí, ktorí majú email, si svoju schránku kontroluje na dennej báze a až 58 % používateľov si ju skontroluje ešte predtým, než navštívi sociálne siete.
Keď nad tým pouvažujeme, tieto čísla nie sú až také prekvapivé. Medzi základné výhody emailov totiž patria práve efektívne cielenie či osobnejšia komunikácia. Teóriu v praxi potvrdzujú aj autori úspešných crowdfundingových kampaní na StartLabe.
Napríklad kampaň na vývoj aplikácie Lesmír získala z newslettra najlepšiu konverziu, čo znamená, že najviac ľudí, ktorí prišli na stránku kampane z newslettera, ju aj podporilo. 
„Myslíme si, že je to preto, že na sociálnych sieťach sú ľudia dosť zahltení obsahom, ale keď už kliknú na e-mail, možno sa vedia na jeho obsah viac sústrediť. Zároveň je v newslettri možné komunikovať omnoho viac obsahu,hovorí autorka kampane Lea Kurpasová.

Ako si vybudovať databázu?

Ideálnu štartovaciu pozíciu máte vtedy, ak máte databázu kontaktov vybudovanú ešte predtým, než spustíte kampaň. Čím väčšia a kvalitnejšia je, tým lepšie pre vás. Zúfať však nemusíte ani v prípade, ak takúto základňu ešte vytvorenú nemáte – je však najvyšší čas začať s jej budovaním.
Ak máte už svoju vlastnú webovú stránku, máte to o niečo jednoduchšie:
  • Nastavte si dočasnú vstupnú stránku (landing page), na ktorej bude zobrazená iba informácia o tom, že pripravujete niečo špeciálne, spolu s výzvou, aby vám návštevník webu odovzdal svoju emailovú adresu. Samozrejme, za odmenu mu sľúbte, že sa o novinke, ktorú chystáte, dozvie medzi prvými.
    Nezabudnite však návštevníkovi ukázať, ako sa môže dostať na vašu klasickú domovskú stránku (napríklad kliknutím na logo).
  • Využite vyskakovacie pop-up okno. Ak nechcete na zbieranie emailov využiť celú domovskú stránku svojho webu, vyskakovacie okná môžu byť vhodnou alternatívou. Áno, síce tento reklamný prvok neobľubujeme, no jeho efektivita dosahuje takmer 10 %.
  • Pridajte na stránku jednoduchý prihlasovací formulár v lište.
  • Vytvorte na stránke zaujímavý obsah, ktorý návštevník získa iba pod podmienkou, že vám poskytne svoj email.
    Motivovať k prihláseniu odberu noviniek ho môžete napríklad príručkou, DYI návodom či zľavou na vaše služby. Podobne môžete získať aj náš ebook.
Ak vlastný web nemáte, alternatívou na zbieranie emailom môžu byť môžu byť sociálne siete:
  • Vytvorte pre svojich fanúšikov video o tom, že pripravujete niečo veľké. Pridajte k nemu link na formulár, kde zadajú email a dozvedia sa o novinke medzi prvými.
  • Priame zbieranie emailových adries ponúka aj reklama na Facebooku, konkrétne Meta Ads Manager pod Lead Ads. Aby bol tento typ reklamy efektívny, cieľte ju iba na vašich fanúšikov či takzvané lookalike publiká.
    Takáto reklama je však relatívne drahá – ak ste šikovný, za jeden emailový kontakt zaplatíte okolo 2 eur. Podobnú, avšak drahšiu možnosť ponúka aj LinkedIn.
Popri hromadnom zbere emailov si pripravte aj zoznam všetkých emailových adries ľudí, s ktorými spolupracujete – či už súkromne alebo pracovne. Môžete im poslať špeciálny email, cez ktorý ich nasmerujete na prihlasovací formulár na stránke.
Prípadne ich môžete počas kampane osloviť aj priamo namiesto hromadného mailingu. Poproste ich aj o preposlanie emailu ich blízkym, pre ktorých by vaša téma mohla byť potenciálne zaujímavá. Nezabudnite im priložiť aj odkaz na prihlasovací formulár.

Premeňte kontakt na podporovateľa

Podľa globálnej crowdfundingovej platformy IndieGogo dokážete cez emaily získať o 34 % viac podporovateľov, než z iných aktivít, napríklad zo zverejnenia príspevku na sociálnej sieti.
Pri tvorbe a posielaní emailov a newslettrov by ste mali mať na pamäti niekoľko základných vecí:
  • Nezabudnite na výzvu do akcie: každý email, ktorý posielate, musí obsahovať jasnú výzvu do akcie, call to action prvok. Slovnou výzvou, napr. „podporiť kampaň“ alebo „prihlásiť sa na odber noviniek“ vyzývate potenciálneho podporovateľa k stlačeniu tlačidla, ktoré ho následne presmeruje na stránku, kde môže vašu kampaň reálne podporiť.
  • Myslite na vizuálnu stránku: email by mal byť vizuálne atraktívny, pridajte do neho pekné obrázky, vyhrajte sa s farbami či textom. Samozrejme, všetko s mierou.
  • Oslovte príjemcu: ak poznáte krstné meno alebo priezvisko človeka, ktorému email adresujete, použite ho v oslovení. Mail bude pôsobiť osobnejšie a adresnejšie.
  • Vyskúšajte A/B testovanie: Ak máte dostatočne veľkú databázu kontaktov, nebojte sa menšej skupine kontaktov otestovať dve rôzne verzie emailu. Odlíšte ich od seba napríklad predmetom emailu a väčšine kontaktom budete následne adresovať víťaznú verziu, pri ktorej budete mať overené, že ich zaujme.
  • Vyhodnocujte: Marketingové nástroje a platformy vám v súčasnosti ponúkajú široké portfólio možností, ktorých cieľom je zefektívniť výsledky vašej snahy. Napríklad vám umožnia vyfiltrovať si príjemcov, ktorí si váš email neotvorili, prípadne nevykonali žiadnu akciu. Pošlite im email opakovane a zmeňte tú časť emailu, ktorá by mohla tento stav zmeniť: skúste napríklad zmeniť predmet mailu či zvýrazniť tlačidlo s výzvou do akcie (CTA button).

Kedy posielať emaily

Ďalším dôležitým aspektom, ktorý vám môže pomôcť získať podporovateľov, je správne načasovanie. Snažte sa ľuďom posielať maily:
  • Týždeň pred kampaňou: Dajte im vedieť, že dátum spustenia kampane sa blíži a že budú medzi prvými, ktorí budú mať prístup k „early birds“ odmenám (ide o limitovaný počet odmien pre prvých najrýchlejších podporovateľov).
  • Deň pred spustením kampane: Prezraďte, o čom bude vaša kampaň a aké limitované odmeny čakajú na najrýchlejších podporovateľov.
  • V deň spustenia kampane: Je to tu! Vyzvite ľudí na podporu dobrej veci chytľavým CTA prvkom (napr. „Podporte dobrú vec a získajte parádnu odmenu!“)
  • Po naplnení 50 percent cieľovej sumy: Poďakujte ľuďom, ktorí vás podporili a zároveň im dajte vedieť, že vaša snaha pokračuje. Vyzvite ich, aby vás opätovne podporili, či už finančne alebo zdieľaním kampane vo svojom okolí.
  • Po dosiahnutí 100 percent cieľovej sumy: Ak sa vám podarilo vyzbierať peniaze skôr a kampaň stále trvá, poďakujte sa ľuďom a informujte ich o tom, že napriek naplneniu cieľa stále pokračujete. Povedzte im detaily o ďalšom cieli, ktorý sa spolu idete snažiť dosiahnuť. Nezabúdajte, že po dosiahnutí cieľovej sumy už máte k dispozícii aj emailové adresy podporovateľov kampane – tým, ktorí ju ešte nepodporili, môžete poslať špeciálny email.
  • Po skončení kampane: Poďakujte sa ľuďom, vďaka ktorým bola vaša crowdfundingová kampaň úspešná a informujte ich o tom, čo sa bude diať ďalej. Ako sa bude vyvíjať váš projekt? Kedy sa môžu tešiť na odmeny, ktoré si vybrali za podporu kampane? Snažte sa zodpovedať im základné otázky.
Veríme, že v článku ste sa dozvedeli základné informácie o tom, ako môže email marketing pomôcť vašej crowdfundingovej kampani. Ak by ste váhali, aký nástroj na tvorbu mailov využiť, pár tipov, spolu s inými online nástrojmi, nájdete aj v tomto našom článku.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň